EQ - välsignelse eller förbannelse?

EQ har, som det flesta kanske redan vet, ingenting med IQ att göra. IQ mäter intelligenskvoten medan EQ mäter känslokvoten kan man kanske säga.
Det talar om hur väl du är i kontakt med dina känslor, hur bra du är på att uttrycka dig och hur väl du förstår din omgivnings känslostatus.

Jag har alltid betraktat mig själv som en människa med ett högt EQ.
Jag kan gå in i ett rum och direkt känna på stämningen om någon är ledsen, arg eller inte mår bra.
Om några i rummet inte tycker om varandra eller kanske gör det väldigt mycket. 
Det här har jag fått bekräftat så många gånger då andra människor i närheten inte alls uppfattat samma sak som jag och senare har det visat sig att jag haft rätt.
Jag vet inte riktigt hur det går till.
Kanske det är kroppsspråket, blickarna och tonläget på rösterna.
Frågan är om det är en välsignelse eller förbannelse?
Det kan faktiskt vara rätt påfrestande att alltid ha känselspröten ute som pejlar av omgivningen. Jag tar ofta på mig en annans människas olycka och nedstämdhet och vill inget annat än att hjälpa till så den människan mår bättre.
Det har tagit mig lång tid att förstå att alla kanske inte vill bli hjälpta. Alla hanterar kriser på olika sätt.
Jag kan ibland kanske uppfattas som en person som tränger sig på. Inte för att någon har sagt det till mig, men jag misstänker att det finns nog någon som tänkt den tanken
Jag har med åren lärt mig att jag inte behöver bry mig om allt jag ser och känner av, men ibland är det svårt.
Det har oxå hänt att jag missuppfattat en annans människans signaler och därmed hamnat i situationer som blivit jobbiga. I de lägena hade det varit bäst om jag helt enkelt blundat och inte låtsats se. Bara släppt det.
Men vad finns för positivt med ett högt EQ då?
Jag inbillar mig att jag av min omgivning uppfattas som en varm, ärlig och omtänksam person. En som bryr sig och som är bra på att lyssna och har lätt att sätta mig in i hur andra tänker och känner.

Jag gjorde ett EQ-test där högsta poängen var 150.
Mitt resultat blev 120. Alltså ganska högt.
Är du nyfiken på hur högt din EQ är?
Här kan du göra testet.
Det är några sidor du måste traggla dig igenom och testet är på engelska.
Men pallar du så är det intressanta frågor som får en att tänka till på hur du verkligen reagerar i olika situationer.
Och var ärlig i dina svar!

Kommentarer
Postat av: Marina

Tragglade mej igenom engelskan... Fattade tyvärr inte ALLA ord.... Jag fick iallafall 102 poäng.. Så det är väl därikring..

2009-04-27 @ 20:44:57
URL: http://flick-
Postat av: Linda

Jag gjorde den oxå, fick 117 poäng så vi är ju då ganska lika älskade syster yster... pussas

2009-04-27 @ 22:04:32
URL: http://www.lillalindy.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0