Att göra en pudel

Är det nya begreppet att offentligt be om ursäkt om man skitit i det blå skåpet. Det låter lätt men är i själva verket en svår konst.
Det intressanta är vad man kan åstadkomma med att göra en pudel.
Politiker eller offentliga personer har mer och mer tagit till sig detta sätt att ta på sig skulden för gjorda misstag och felsägningar.
Ta t.e.x Chris Browns offentliga ursäkt på YouTube för sin misshandel av Rihanna.
Jag kan tänka mig att det var det bästa han kunde gjort eftersom han absolut inte vill framstå i dålig dager hos sina fans. Nu vann han säkert sympati och tog bort all fokus från det egentliga offret.

Att göra en pudel funkar ju faktiskt även i privata sammanhang.
Den drabbade som blivit utsatt för kränkning eller blivit illa behandlad av en närstående mår, enligt min privata åsikt, mycket bättre om man får en ursäkt eller blir uppmärksammad att man mår dåligt.
Spontant vill man skylla ifrån sig.
"Jag hörde inte det..."
"Men han sa si och så..."
"Hur skulle jag veta..."
Det man istället borde säga är:
"Jag har gjort fel och erkänner att det var mitt fel."
"Jag ska göra något konkret för att rätta till saken!"

Jag är fullt övertygad om att genom att ta på sig skuld och plocka fram det i ljuset kan man faktiskt uträtta underverk.
Att lägga sig ned på rygg och blotta strupen är inte lätt och majoriteten anser nog att det är att visa svaghet.
För mig är det precis tvärtom.
Det krävs en enorm styrka och mod att våga erkänna att man gjort fel.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0