Definition av lycka

Jag satt igårkväll och tog mig en riktig funderare på hur jag definierar lycka. Det är ju som sagt en lektion i Skrivskolan. Här är vad jag kom fram till:

Håller du med om att pengar inte köper lycka? Jag gör det inte.
Visst, det ger inte en djup och innerlig lycka, men man kan inte förneka att det ger ett lugn om en trygg framtid. Ett ekonomiskt oberoende är nog vad de flesta önskar.

Det är skönt att veta att man inte behöva bekymra sig för om kylen eller tvättmaskinen går sönder. Det är skönt att veta att man kan åka på semester med barnen varje år och inte behöva ha ångest för att de måste gå hemma hela sommarlovet medan kompisarna åker bort.

Men bortsett från det då?

Ett riktigt skrattanfall är lycka. Ni vet, ett sånt skratt som gör att varje muskel i ansiktet ömmar och hela kroppen pirrar och bubblar. Halsmusklerna drar ihop sig i kramp och man är helt slut efteråt. Jag är helt övertygad att ordspråket "Ett gott skratt förlänger livet" är sant. Sura och griniga människor lever helt säkert inte lika länge som glada människor som skrattar gärna och ofta.

God mat! Här finns oxå några bra visdomsord.
Italienare som bosatt sig i Sverige brukar säga: " I Sverige äter man för att kunna jobba. I Italien jobbar man för att kunna äta."

Eller vad sägs om: "Vägen till en mans hjärta går genom magen."

Är det inte härligt att få spendera en kväll med goda vänner över en god middag och ett glas av ditt favoritvin? Eller läsk, eller vatten? Whatever du gillar.

Det finns så mycket man skulle kunna räkna upp, men jag tror att det som ger lycka i livet är gratis.

Det är de små sakerna som man tar för givet som gör livet.

Det låter klyschigt, men det ligger en viss sanning i det.

Min son och man tycker att lycka är att få gå och bajsa när man är riktigt bajsnödig.

Allt är ju relativt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0